door Lienke op 26 apr 2002, 21:13
Hoi thea, ik heb inderdaad mijn piratenweek bij de kleuters gehouden, groep 1.
Als intriductiew had ik samen met een andere stagiere een popenkast bedacht, deze staat ook in de computer, mocht je er interesse in hebben moet je even een mailtje sturen.
In de klas zelf hadden ik en een andere stagiere een rovershol gemaakt met allemaal doeken. de poppenhoek was niet meer te zien. In dat rovershol lag een bed, er stonden wat houten tonnen en een houten tafel. Natuurlijk lagen er piratenkleren en benodigdheden.
Om voor te lezen hadden we onder andere het boek: 'Woeste willem' van ingrid en dieter schubert, deze is echt leuk!
Als werkjes konden ze doen: hoofddoekjes versieren (ik had van een oud laken allemaal driehoekjes geknipt, zakdoekformaat) hier konden ze met speciale kledingstifen op kleuren wat ze wilden, ook mochten ze schatkaarten maken, vlaggen enz.
Ik heb ook een paar gymlessen bedacht om te doen, deze staan op de site van juffen en meesters, het juiste adress moet ergens op deze site staan, en anders moet ik het even voor je opzoeken.
Als afsluiting van de week belde ik naar de mede juf op, er hing een piraat aan de telefoon, hij vertelde dat hij vannacht in de klas was geweest en dat er een schatkaart in de klas zou liggen ergens.
Alle kinderen gingen zoeken, na het opdoen van hun hoofddoek en ooglap, want tja alleen piraten mogen schatzoeken (er waren wel een paar kinderen die het een beetje eng vonden, maar ja die troost je maar even).
Op de schatkaart stond de klas getekend, plaategrond vrij simpel de tafels enzo. Jongste kleuters en schatkaarten zul je denken, maar probeer het maar eens. bij mij was er dus gelukkig een die het zag, en nu gingen we de schat zoeken, het liep gelukkig allemaal goed af, we hebben de schat gevonden en daar zaten van die kleine schatkistjes in met snoepjes!
AL met al vond ik het een geslaagde week, ik hoop dat je iets aan mijn ideeen hebt, micht je meer willen weten kun je me altijd mailen!
Suc6 Groet Lienke