Ik krijg last van plaatsvervangende schaamte en boosheid als ik bepaalde reacties hier lees. Dan denk ik: zijn er leerkrachten die zo denken? Ik heb me de laatste maanden erg verdiept in hoogbegaafdheid. Ik heb veel ervaringen gelezen van ouders van hoogbegaafde kinderen met leerkrachten op hun school. De gevechten die ze aan moeten gaan, het onbegrip op school en de helaas vaak ondoordachte reacties van leerkrachten. In het begin dacht ik dat dit de uitzonderingen waren, maar nu ik bepaalde gedachtegangen ook hier op het forum zie schrik ik daar echt wel van. Ik moet hier toch echt even op reageren, anders heb ik het gevoel dat ik mezelf verloochen.
Allereerst denk ik dat niet vergeten moet worden dat er genoeg hoogbegaafde kinderen zijn die het wél gewoon redden op een basisschool waar adaptief wordt gewerkt. Het gaat hier niet om het gegeven dat alle hoogbegaafde kinderen naar een aparte school moeten. Ik ben het eens met de gedachte dat elk kind op de buurtschool zou moeten kunnen zitten en onderwijs krijgt op zijn of haar eigen niveau. Helaas kan niet elke buurtschool dat geven, is niet elke leerkracht capabel genoeg om kinderen die niet 'gemiddeld' zijn werk op niveau te geven. Voor kinderen die uitvallen naar beneden toe is er in de uiterste gevallen speciaal onderwijs; in veel gevallen is het zowel voor de kinderen als voor de ouders een opluchting. Kinderen die er bovenuit steken worden helaas vaak aan hun lot over gelaten, omdat ze zichzelf wel redden. Wat in veel gevallen ook wel zo lijkt, aangezien ze zich wel aanpassen aan het gemiddelde. Ik bedoel, als kind wil je niet opvallen.
Hoogbegaafde kinderen hebben echter niet alleen een hoog iq; als dat het enige verschil was, dan zou het inderdaad opgelost zijn met extra uitdaging in welke vorm dan ook. De problematiek ligt echter niet alleen in het gebrek aan uitdaging, maar ook aan het gemis van gelijkgestemden en een totaal andere manier van leren. Tel daarbij op dat ze zich sowieso al anders voelen dan hun leeftijdsgenootjes en hun ei niet kwijt kunnen. Ik werk met hoogbegaafde kinderen en zie waar ze binnen het onderwijs tegenaan lopen. In de plusgroepen kan ik ze twee keer per week extra uitdaging geven, maar voor sommige kinderen is dat niet eens genoeg. Zonder de plusgroepen zouden ze er echter helemaal aan onderdoor gaan. En dan werk ik op een school waar al heel veel wordt gedaan aan extra werk en eigen leerlijnen in de groep. De problemen gaan verder dan dat ze zich alleen maar vervelen; ze kunnen erg ongelukkig zijn in de hele situatie. Dat kan zelfs zo erg zijn dat een kind met zelfmoordgedachten rond loopt. Het kind dat ik nu voor ogen heb, is helemaal opgebloeid nu ze sinds een paar maanden op de Leonardo zit. Het is een totaal ander en vrolijk kind geworden en dat is prachtig om te zien. En zo ken ik van dichtbij nog een aantal verhalen. En natuurlijk zijn er ook hoogbegaafde kinderen die wel prima functioneren op een reguliere school. Laat ze dan lekker blijven op die school. Maar in de gevallen dat dat niet zo is, is Leonardo vaak het laatste redmiddel.
En heb je wel eens aan een hoogbegaafde gevraagd hoe het is om op school aan je lot overgelaten te worden en je ei niet kwijt te kunnen? Hoe het is om je werk maar heel langzaam te gaan maken, zodat je daarna niet nog meer van hetzelfde hoeft te doen. Hoe het is om een groot gedeelte van de dag te lezen of achter de computer te zitten, omdat je al je werk al af hebt. Heb je je wel eens afgevraagd hoe het is om elke dag weer opnieuw het gevoel te hebben, dat je anders bent. Dat je je niet begrepen voelt en daarom op een gegeven moment maar niets meer zegt en zelfs gaat denken dat jij dan wel dom zult zijn. Heb je je wel eens afgevraagd hoe het is om wel vrienden te hebben, maar je toch ontzettend eenzaam en onzeker te voelen omdat niemand je lijkt te begrijpen. Weet je hoe het is om elke dag maar weer met buikpijn en/ of hoofdpijn naar school te gaan, omdat je niet weet wat je daar eigenlijk nog te leren hebt. En weet je hoe het voelt om je dus maar aan te gaan passen aan de rest en zo dus eigenlijk jezelf te verloochenen. En dit alles niet alleen op school, maar vaak ook nog daarbuiten. En dit blijft, ook als je volwassen bent.
Pas als je dit zelf hebt ervaren, of je daar goed in in kunt leven, dan zul je begrijpen dat deze discussie totaal overbodig is en dat het voor die kinderen van wezenlijk belang is dat ze niet alleen intellectueel worden uitgedaagd (en op hun manier van leren), maar dat ze ook kinderen om zich heen hebben die net zo zijn als zij. Zodat ze ervaren dat ook zij er mogen zijn en dat ze niet gek zijn. Zodat ze leren omgaan met hun hoogbegaafdheid en door de (h)erkenning vaak ook veel makkelijker om kunnen gaan met leeftijdsgenoten die niet hb zijn.
Helaas (of misschien in dit geval wel ‘gelukkig’) spreek ik uit ervaring. Ik heb het ‘geluk’ gehad dat ik me door aanpassing staande kon houden gedurende mijn schoolloopbaan, maar vraag niet wat het daarna allemaal met me heeft gedaan. Nog steeds heb ik de neiging me aan te passen en ik ben op meerdere punten vastgelopen. Ik had ook het geluk met een klasgenoot (die nu nog steeds mijn beste vriendin is) die in hetzelfde schuitje zat. Daardoor heb ik het gered. Ik heb verder overigens wel een redelijke schooltijd gehad hoor, maar het had allemaal nog veel leuker kunnen zijn als ik beter was begrepen en me minder alleen had gevoeld.
Voorlopig heb ik wel genoeg gezegd en ik denk dat wel duidelijk is geworden hoe ik hierover denk. Ik wil nog één belangrijk ding zeggen nu:
Joke, dank je wel voor jouw reacties in dit topic. Jij begrijpt voor mijn gevoel helemaal hoe het zit en daar ben ik je erg dankbaar voor, uit de grond van mijn hart.