Vorig jaar heb ik tijdelijk ingevallen in een kleuterklas, waar ze met het thema marokko werkte.
Ik heb toen ook een aantal ideetjes uitgewerkt.
Erg leuk is het om in de klas een Marokkaanse soek te maken.
Een soek is een Marokkaanse markt, met kleine kraampjes, winkeltjes en ateliers. De mensen gaan erheen voor boodschappen en huishoudelijke producten, maar ook om elkaar te ontmoeten en nieuwe dingen te horen of te zien. Traditionele Marokkaanse producten in de soek zijn: Berberse tapijten, aardewerk, bewerkt leer, bewerkte metalen schalen en andere gebruiksvoorwerpen, specerijen en verse levensmiddelen. In een soek zijn ook levende dieren (kippen, schapen en geiten) te koop.
Ik heb toen in de klas gebruik gemaakt van de volgende boeken.
- Ursula Kirchberg, Op een middag de wereld rond, Christofoor, Zeist 1995, ISBN 9062381030.
- Jamal Hamid e.a. Jamal en Jamila: vrolijke kinderliedjes uit Marokko voor mensjes vanaf drie jaar (boek inclusief muziekcassette, tekst in het
Nederlands en Marokkaans), Equator, Rotterdam 1999, ISBN 9073372097.
Kijk of je aan een cd met Marokkaanse muziek kan komen waarbij authentieke instrumenten worden gebruikt als derboeka en bendir of haal eventueel een muziekfragment van internet. Bekijk met de kinderen foto's van deze instrumenten. Nog leuker is natuurlijk als je aan deze instumenten kan lenen van iemand.
Maak met de kinderen Marokaanse muntthee.
• twee theepotten van 750 ml, gebruik eventueel thermoskannen
• theeglazen
• theezeefje
• per theepot:
2 eetlepels groene thee
1 kruidnagel
2 kaneelstokjes
15 gram verse muntblaadjes
kandijsuiker
3/4 liter kokend water
- Vertel de kinderen dat ze in de klas muntthee gaan drinken. In Marokko beëindigt men de maaltijd met een glas muntthee. Het is een traditie in het land. De Marokkaanse thee smaakt naar munt, net als pepermunt, en is heel zoet.
– Vraag de kinderen of ze wel eens thee drinken. Weten ze wat je nodig hebt om thee te zetten? Laat ze vertellen over hun eigen theegebruiken. (Denk aan ingrediënten, tijdstip, plaats en dergelijke.)
– Spreek af op welk moment u met de kinderen thee gaat zetten en welke kinderen meehelpen bij de bereiding.
– Laat de kinderen de groene thee, de kruidnagel en kaneelstokjes in de theepot doen. Schenk in verband met de veiligheid zelf de helft van het gekookte water in de theepot.
– Laat de kinderen de muntblaadjes toevoegen en schenk zelf de rest van het water erbij.
– Doe er dan veel kandijsuiker bij en laat de thee vijf minuten trekken.
– Schenk de thee door het theezeefje in de glazen.
– Bespreek tijdens het theedrinken of de kinderen de thee lekker vinden. Smaakt de thee anders dan ze gewend zijn?
- serveer eventueel Marokaanse koekjes bij de thee.
Ik heb met de kinderen thee gemaakt en de ouders uitgenodigd voor een Marokaans theepartijtje. De kinderen mochten zelf de uitnodigingen maken.
De kinderen vonden het helemaal geweldig.
Op de volgende site staat een leuk Marokaans volksverhaal. Erg leuk om in de klas uit te werken. het is trouwens van Geoffrey.
http://www.lesidee.nl/data3/dataid_veld ... Id587.html