Thema: thee/Marokko

Geschikt voor de groepen 1/2, 3 en 4

Moderator: miekiemousie

Thema: thee/Marokko

Berichtdoor theaterjuf op 06 aug 2007, 11:51

Naar aanleiding van een verhaal uit onze leesmethode wil ik met de kleuters gaan werken over thee en Marokko. Het verhaal gaat over een meisje dat een theepot, die pootjes heeft, verstopt. Het meisje zegt dat de theepot is weggelopen en iedereen gelooft haar. Zo ontstaat er een hele zoektocht naar de theepot.

Ik wil Marokko er waarschijnlijk ook bij betrekken. Ik heb al op verschillende sites gekeken, maar weinig gevonden en ik blijf even een beetje steken. Wie helpt me met tips (rekenen, taal, knutselen)?
theaterjuf
PABOforum Kleuter

Groep: 5

Re: Thema: thee/Marokko

Berichtdoor moimoi op 06 aug 2007, 19:10

er is een knutselboek te koop bij bol.com:
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... ction=BOOK

Hij is nu alleen niet leverbaar, maar je kunt hem vast ook bestellen bij een plaatselijke boekwinkel.
De naam: wereldhandenarbeid
Wereldhandenarbeid

Karla Duterloo-Homulle
voor kinderen van 8-12 jaar

bol.com prijs: € 19,95

Niet leverbaar
Hardcover | 106 Pagina's | Cantecleer
ISBN10: 9021334631 | ISBN13: 9789021334639

Je kunt hem wel inzien via bol.com, kun je kijken of je t wat vindt...
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist

Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor theaterjuf op 07 aug 2007, 13:29

Dank je wel! Ik ga er eens naar kijken. Nog meer tips?
theaterjuf
PABOforum Kleuter

Berichtdoor theaterjuf op 23 aug 2007, 16:26

Wie helpt mij met tips voor het bovenstaande thema. Ik zit er dringend om verlegen en ik kom niet goed verder. Denken jullie alsjeblieft mee?
theaterjuf
PABOforum Kleuter

Berichtdoor pollewop op 23 aug 2007, 17:30

Hai

Ik heb in Turkije en Tunesië gemerkt dat thee/thee drinken een hele centrale rol in het dagelijkse leven speelt. Wil je dit combineren? Of zoek je gewoon ideetjes over thee, en ideetjes over Marokko?

Gr. Pollewop
*vanaf de maan gezien zijn we allemaal even groot*
pollewop
PABOforum Baby

Groep: 1

Berichtdoor heppie op 23 aug 2007, 18:31

Iets met handversieringen ? Hand laten omtrekken en versieren als hennahand. Voor hennavoorbeelden even Google gebruiken, er zijn legio sites met voorbeelden.
Of een hand van klei:
Afbeelding

Kun je iets bedenken met deze vorm (Mihrab). Een fotolijstje ofzo ?

Afbeelding

Schaal kleien, tegeltje kleien en verven ?

Afbeelding

Kleedje weven ? Of knippen/ plakken.

Afbeelding

Succes ermee !
heppie
PABOforum Adolescent

Schooltype: cluster 4

Berichtdoor juf suus op 23 aug 2007, 19:21

Vorig jaar heb ik tijdelijk ingevallen in een kleuterklas, waar ze met het thema marokko werkte.
Ik heb toen ook een aantal ideetjes uitgewerkt.

Erg leuk is het om in de klas een Marokkaanse soek te maken.
Een soek is een Marokkaanse markt, met kleine kraampjes, winkeltjes en ateliers. De mensen gaan erheen voor boodschappen en huishoudelijke producten, maar ook om elkaar te ontmoeten en nieuwe dingen te horen of te zien. Traditionele Marokkaanse producten in de soek zijn: Berberse tapijten, aardewerk, bewerkt leer, bewerkte metalen schalen en andere gebruiksvoorwerpen, specerijen en verse levensmiddelen. In een soek zijn ook levende dieren (kippen, schapen en geiten) te koop.

Ik heb toen in de klas gebruik gemaakt van de volgende boeken.
- Ursula Kirchberg, Op een middag de wereld rond, Christofoor, Zeist 1995, ISBN 9062381030.
- Jamal Hamid e.a. Jamal en Jamila: vrolijke kinderliedjes uit Marokko voor mensjes vanaf drie jaar (boek inclusief muziekcassette, tekst in het
Nederlands en Marokkaans), Equator, Rotterdam 1999, ISBN 9073372097.

Kijk of je aan een cd met Marokkaanse muziek kan komen waarbij authentieke instrumenten worden gebruikt als derboeka en bendir of haal eventueel een muziekfragment van internet. Bekijk met de kinderen foto's van deze instrumenten. Nog leuker is natuurlijk als je aan deze instumenten kan lenen van iemand.

Maak met de kinderen Marokaanse muntthee.
• twee theepotten van 750 ml, gebruik eventueel thermoskannen
• theeglazen
• theezeefje
• per theepot:
2 eetlepels groene thee
1 kruidnagel
2 kaneelstokjes
15 gram verse muntblaadjes
kandijsuiker
3/4 liter kokend water

- Vertel de kinderen dat ze in de klas muntthee gaan drinken. In Marokko beëindigt men de maaltijd met een glas muntthee. Het is een traditie in het land. De Marokkaanse thee smaakt naar munt, net als pepermunt, en is heel zoet.
– Vraag de kinderen of ze wel eens thee drinken. Weten ze wat je nodig hebt om thee te zetten? Laat ze vertellen over hun eigen theegebruiken. (Denk aan ingrediënten, tijdstip, plaats en dergelijke.)
– Spreek af op welk moment u met de kinderen thee gaat zetten en welke kinderen meehelpen bij de bereiding.
– Laat de kinderen de groene thee, de kruidnagel en kaneelstokjes in de theepot doen. Schenk in verband met de veiligheid zelf de helft van het gekookte water in de theepot.
– Laat de kinderen de muntblaadjes toevoegen en schenk zelf de rest van het water erbij.
– Doe er dan veel kandijsuiker bij en laat de thee vijf minuten trekken.
– Schenk de thee door het theezeefje in de glazen.
– Bespreek tijdens het theedrinken of de kinderen de thee lekker vinden. Smaakt de thee anders dan ze gewend zijn?
- serveer eventueel Marokaanse koekjes bij de thee.

Ik heb met de kinderen thee gemaakt en de ouders uitgenodigd voor een Marokaans theepartijtje. De kinderen mochten zelf de uitnodigingen maken.
De kinderen vonden het helemaal geweldig.

Op de volgende site staat een leuk Marokaans volksverhaal. Erg leuk om in de klas uit te werken. het is trouwens van Geoffrey.
http://www.lesidee.nl/data3/dataid_veld ... Id587.html
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist

Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
Functie: leerkracht

Berichtdoor Joke op 23 aug 2007, 19:29

Intussen zag ik het bericht van jufsuus, maar misschien heb je er toch nog wel wat aan:
Wij hebben eens een Marokkaanse voorstelling gehad. Deze werd afgesloten door op een kleden met alle aanwezigen mierzoete muntthee te drinken uit hele kleine glaasjes. Als er bij jou op school Marokkaanse ouders zijn zou dat wel heel erg leuk zijn om ook met de kinderen te doen. Dan willen die ouders daar vast wel mee helpen. Het was wel heel erg gezellig.
(Misschien zijn er wel ouders die dan iets meer over hun land en gewoonten kwijt willen: kleding tonen, speciale groenten etc. misschien?)

Voor moederdag werd wel eens zo'n theepot met in een opening een theezakje gemaakt. Misschien ook een leuk knutselwerkje voor je kleuters? Theepot laten versieren met zo'n stippelpatroon? Of rondjes plakken in een bepaald patroon: twee groen, 1 geel, drie rood en steeds herhalen.

Omdat het hier om een theepot met poten gaat zou je misschien naar allerlei poten van dieren kunnen kijken. Hanen-, koeien-, varkens-, konijnen-, ooievaarspoten etc. Met welke poten liep de pot weg?
Grappig om misschien de verkeerde poten onder de theepot te doen. (Eendenpoten bijv.) Zien ze het?
Je kunt ze ook zelf poten onder de theepot laten tekenen of plakken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0

Berichtdoor theaterjuf op 23 aug 2007, 19:32

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Pollewop, ik zoek inderdaad vooral ideetjes over thee en Marokko.

Ik hoop op nog meer tips!

Joke, ik lees net jouw bericht. Muntthee ga ik zeker met de kinderen drinken, dat hoort er natuurlijk bij. Marokkaanse ouders hebben wij jammer genoeg niet op school, maar dan nog lijkt het me erg leuk.

Die theepot maken, daar heb ik inderdaad al eens over gehoord. Even opzoeken waar ik die ook alweer vond.
Het idee van de verschillende soorten poten vind ik echt wel heel erg leuk, daar ga ik absoluut wat mee doen!
theaterjuf
PABOforum Kleuter

Keer terug naar Onderbouw