[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Ik wil docent ICT worden

Ik wil docent ICT worden

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Ik wil docent ICT worden

Berichtdoor hvdhurck op 16 jun 2007, 11:54

hoi!
ik wil graag docent ICT worden. Mijn PABOdiploma heb ik al een aantal jaren op zak en ik ga komend jaar mijn zevende jaar als leerkracht in. Zijn er meer mensen die naast hun fulltimebaan een docent ICT-opleiding gevolgd hebben of gaan volgen en wat zijn jullie ervaringen? En is het ook echt nodig om het voorbereidende jaar lerarenopleiding te doen? (had in mijn HAVOpakket geen exacte vakken maar ben wel heel snel met computers!)
Hopelijk heeft iemand nog tips voor me.
groetjes van een computernerd/kleuterjuf
hvdhurck
PABOforum Baby

Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ik wil docent ICT worden

Berichtdoor annemiekje40 op 09 sep 2007, 08:48

Ook ik zou graag wat extra ICT bagage willen hebben. Heb eens rond zitten snuffelen maar veel opleidingen van 4 jaar gevonden. Is er niet een opleiding van 2 jaar die voldoende informatie geeft voor wat in het onderwijs nodig is? Als iemand hier een antwoord op kan geven graag. Er is hier toch iemand die bij ambrasoft werkt hebben ze daar geen ervaring met dit soort dingen?

Groetjes Annemiek
de glimlach van een kind doet je beseffen dat je leeft
annemiekje40
PABOforum Baby

Berichtdoor Geoffrey op 09 sep 2007, 09:40

Helaas, helaas. Ik werk inderdaad al bijna drie jaar bij AmbraSoft, maar ik heb (nog) geen ICT-opleiding gevolgd. Ik zou ook waarschijnlijk niet aan de slag mogen gaan als docent ICT. Het enige wat ik tot nu toe heb gevolgd is een masterclass PHP, om professionele webapplicaties te kunnen maken.

Ik ben nog wel aan het spelen met het idee om een universitaire bacheloropleiding Informatica te volgen bij de Open Universiteit (http://www.ou.nl). Dat is onderwijs op afstand waarbij jij zelf het studietempo kunt bepalen. Je schrijft je dan niet voor een bepaalde tijd in waardoor je ineens binnen die tijd je diploma moet halen, maar je koopt elk van de 42 modules afzonderlijk in om ze in je eigen tempo te maken. Dat is natuurlijk ideaal naast een baan, maar het nadeel is dat je dan nog wel een tijdje bezig bent :).

Dus ik kan je helaas niet meer informatie hierover geven. Misschien kun je eens navraag doen bij iemand die daadwerkelijk ICT geeft op een middelbare school.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Geoffrey
PABOForum team

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Joke op 09 sep 2007, 10:26

@annemiekje40 Ruim vijf jaar geleden (het kunnen er ook meer zijn) zijn er plannen gemaakt om alle leerkrachten in het onderwijs een 'digitaal rijbewijs onderwijs' te laten halen. Er is zelfs sprake van geweest dit te verplichten, maar dat is niet gelukt. Ons gemeentebestuur bood daarom de mogelijkheid op hun kosten de modulen van het DRO naar keuze ('s avonds) te volgen, een mooi gebaar.
Het (Babbage) DRO bestond uit modulen waarvoor deelcertificaten gehaald konden worden.
module 1 Besturing van de computer
module 2 Tekstverwerking (Word)
module 3 Informatie en communicatie
module 4 Verwerking (Excel) en presentatie ((Powerpoint)
module 5 ICT op school
Na afronding van alle modulen ben je digitaal vaardig en in staat om zelfstandig veel voorkomende handelingen met de computer binnen het onderwijs uit te voeren.
Ik heb zelf de modulen 2, 3 en 4 gedaan omdat deze modulen me meer vaardigheid op de computer zouden geven, maar ik was toentertijd niet geïnteresseerd in de meer technische kant van het 'rijbewijs'. informatie en communicatie heb ik helaas niet kunnen afmaken door privé-omstandigheden. Ik heb daar naderhand ervaring mee opgedaan, zodat ik uiteindelijk hier op het Paboforum ben beland. :D
De boekjes voor Babbage DRO waren toen gewoon in de boekhandel te verkrijgen. Misschien de moeite waard om eens te informeren.

De modulen zijn nu iets anders opgezet, maar er wordt nog steeds met dezelfde onderwerpen gewerkt.
Excel en PP worden bijv. nu als aparte module aangeboden, ik denk terecht. Deze cursus is nog steeds te volgen zoals je ziet: http://www.domstad.nl/smartsite.shtml?id=7059
of http://www.digitaalrijbewijs.nl/MODSET.HTM
http://www.digitaalrijbewijs.nl
Deze opleiding zou misschien geschikt zijn (als start) voor kleuterjuf hvdhurck , maar hoogstwaarschijnlijk is ze intussen al afgestudeerd :D :
http://www.ecdl.nl/modules.php?name=Con ... age&pid=11
In ieder geval: succes allebei!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor miekiemousie op 09 sep 2007, 10:51

De ICT coordinator van mijn school gaat volgens mij de volgende opleiding volgen:

ICT-coƶrdinatie: van techniek naar didactiek
Deze veelomvattende cursus is een ā€˜must’ voor elke ICT-coƶrdinator. De werkzaamheden van de ICT-coƶrdinator waren meestal vooral op systeembeheer en techniek gericht, maar steeds meer scholen gaan ertoe over die aspecten grotendeels uit te besteden. Hierdoor verandert het takenpakket van de ICT-coƶrdinator. De cursus gaat in vier themabijeenkomsten uitgebreid in op deze veranderende taakinhoud. De onderwerpen in deze bijeenkomsten zijn:

* De taak van de ICT-coƶrdinator (takenpakket, taakomschrijving, taakomvang, professionalisering).
* ICT-ontwikkelingen in grote lijnen (beleid en beleidsplan, meerjarenbegroting, toekomstverwachtingen, intranet en website).
* Educatieve toepassingen van ICT (vaardigheden, educatieve software, leerlijnen, hardware, internet, digitaal schoolbord).
* De ICT-coƶrdinator en het team (klassenmanagement, motivatie, vaardigheden en scholing, digitale didactiek, erkende ongelijkheid, ondersteuning en begeleiding).

Resultaat
U bent na deze cursus gemotiveerd en goed toegerust om uw taken als ICT-coƶrdinator inhoud en uitvoering te geven.

Voor wie?
De cursus is bestemd voor zowel beginnende als gevorderde ICT-coƶrdinatoren.

Tijd
Vier donderdagen van 19.30 tot 22.00 uur.

Data
Locatie Maartensdijk:
11 oktober, 1 november, 15 november en 29 november 2007

Kosten
€ 402,00 per persoon.

Informatie
Frank Brouwer
mailto:f.brouwer@eduniek.nl
0346 21 97 77

Inschrijven
Online aanmelden
Inschrijfformulier downloaden

Cursusnummer: 1100C003
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team

Schooltype:

Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen